کریم اعظمی: آندرانیک تیموریان، هافبک ایرانی باشگاه الخریطیات قطر دو هفته پیش از تعطیلات نیم‌فصل لیگ این کشور استفاده کرد و برای استراحتی چند روزه به ایران آمد.

فوتبال - آندرانیک تیموریان

 او در تعطیلات کریسمس چند روزی در ایران بود تا سال نوی میلادی را در کنار خانواده‌اش باشد. او حالا چند ماهی است که از حاشیه‌های فوتبال ایران دور است و در لیگ قطر فوتبال خود را دنبال می‌کند؛ کشوری که فوتبالش تماشاگران زیادی ندارد. این موضوع برای آندو هم چندان جالب نیست ولی او از بازی کردن در لیگ قطر راضی است و شرایط مالی باشگاه‌های قطری آنقدر خوب است که آندو شاید فصل آینده هم در لیگ این کشور بازی کند. او در مورد وضعیت خودش در فوتبال قطر، شرایط تیم ملی و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • در تعطیلات سال نوی میلادی چند روزی در تهران بودی و مثل اینکه حسابی خوش گذشت؟

بسیار خوب بود و خوشحال هستم که یک کریسمس دیگر در کنار خانواده بودم و همه جشن گرفتیم. خوشبختانه کریسمس با تعطیلی رقابت‌های لیگ قطر همراه شد و توانستم به ایران بیایم تا خانواده‌ام را ببینم.

  • بهترین هدیه کریسمس که تا به‌حال گرفته‌ای چه بوده؟

یادم نمی‌آید ولی فکر می‌کنم بهترین هدیه برای من سلامتی باشد و اینکه خدا همیشه به من عزت بدهد. البته در سال‌های گذشته برادرم به من هدیه می‌داد که معمولا هدیه‌های خوبی بود.

  • بحث جدایی‌ات از الخریطیات چه بود که بعدا آن را تکذیب کردی؟

هر خبرنگاری به من زنگ زد این موضوع را گفت که روزنامه‌های قطری چنین خبری را منتشر کرده‌اند. البته آن خبر کذب محض بود و من از شرایط خودم در فوتبال قطر راضی هستم.

  • عملکرد خودت در نیم‌فصل را چطور ارزیابی می‌کنی؟

خدا را شکر خوب بود و من هفت یا هشت پاس گل دادم و در جام شیخ جاسم هم یکی دو بار گل زدم.

  • تصاویر تلویزیونی از بازی‌های لیگ قطر نشان می‌دهد که لیگ این کشور تماشاگر ندارد. این وضعیت برای تو آزار‌ دهنده نیست؟

چرا این موضوع مرا ناراحت می‌کند ولی به هر حال شرایط همین است. البته قطر از لحاظ امکانات و مسائل حرفه‌ای یک لیگ قوی دارد و آنها بازیکنان باکیفیتی را به لیگ خود می‌آورند، با این حال ذوق و شوقی در فوتبال این کشور دیده نمی‌شود.

  • مردم قطر فوتبال را دوست ندارند؟

نمی‌دانم چه بگویم، قطر جمعیت زیادی ندارد. در ضمن یک کشور بیزینسی است. برای آنها حضور در جام‌جهانی مهم است و در بازی‌های ملی ورزشگاه پرمی‌شود ولی در بازی‌های باشگاهی اینطور نیست.

  • مثل اینکه هماهنگ شدن یک فوتبالیست ایرانی با شرایط لیگ‌های عربی راحت است، نه؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود من و امثال من به لیگ کشورهای عربی بیاییم همین نزدیک بودن فرهنگ‌هاست؛ تا حالا همه‌‌چیز خوب بوده. دیگر دلیلی که باعث حضور فوتبالیست‌های ایرانی می‌شود امکانات خوب اینجاست.

  • مثل اینکه دوری از ایران چندان هم برایت سخت نیست؟

زمانی که در انگلیس بودم این تجربه را داشتم. من چهار سال خارج از ایران فوتبال بازی کردم. حالا هم مشکلی ندارم و فوتبالم را در قطر بازی می‌کنم.

  • هادی عقیلی گفته که سال بعد حتما به ایران برمی‌گردد. آیا تو تصمیم به بازگشت نداری؟

من هیچ تصمیمی برای سال آینده نگرفته‌ام و هیچ فوتبالیستی از آینده‌اش مطمئن نیست. نمی‌دانم سال بعد برمی‌گردم یا نه در ضمن فعلا از بازی در قطر راضی هستم. من همیشه منتظر اتفاقات خوب در آینده هستم و خیلی دوست دارم دوباره به اروپا برگردم.

  • مگر پیشنهاد داری؟

خیر، ندارم ولی کسی از آینده خبر ندارد. دوست دارم دوباره در اروپا بازی کنم.

  • قبول داری مسائل مالی نقش زیادی داشت تا قطر را انتخاب کنی؟

من یک فوتبالیست هستم و باید به فکر شرایط زندگی خودم باشم. هرکس بگوید در فوتبال به پول فکر نمی‌کند دروغ می‌گوید. من بازی‌های خوبی در فوتبال ایران انجام دادم و با یک پیشنهاد به قطر رفتم. این اتفاق عجیبی نیست و یک تصمیم شخصی بود. من دوست داشتم فوتبالم را در خارج از ایران ادامه دهم.

  • سطح فنی لیگ قطر از ایران بالاتر است؟

فوتبال ایران از لحاظ استعداد خیلی بالاتر از قطر است ولی متأسفانه کمبود امکانات در ایران، وجود مشکلات سخت‌افزاری و حرفه‌ای‌نبودن باشگاه‌ها فوتبال ما را عقب انداخته است. قطر سعی می‌کند کمبود نیروی انسانی در فوتبال این کشور را با آوردن بازیکنان خارجی پر کند و معمولا بازیکنان خارجی لیگ این کشور از لحاظ فنی سطح بالایی دارند. لیگ این کشور از لحاظ فنی ضعیف نیست و شما می‌بینید که الان بازیکن بزرگی مثل رائول گونزالس هم به قطر آمده است.

  • مثل اینکه در نیم‌فصل از تیم‌های ایرانی پیشنهاد داشتی؟

بله ولی جواب منفی دادم.

اسم نمی‌آورم.

  • می‌گویند استقلال برای فصل بعد با تو مذاکره کرده؟

من تصمیمی برای سال بعد نگرفته‌ام و توجهی هم به این مسائل ندارم.

  • در لیگ برتر ایران چه تیمی قهرمان می‌شود؟

من معتقدم استقلال قهرمان می‌شود. همه تیم‌ها برایم قابل احترام هستند ولی فکر می‌کنم استقلال شرایط بهتری دارد و پتانسیل این تیم بالاست. به‌نظرم بعید است که استقلال قهرمانی را از دست بدهد مگر اینکه بدشانسی بیاورد و مثل پارسال مصدوم بدهد. استقلال باید با این مهره‌ها چند هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شود.

  • دوست نداری دوباره در استقلال بازی کنی؟

استقلال تیم دوران جوانی من است ولی به هر حال الان من در لیگ قطر هستم.

  • راستی کمی در مورد تیم ملی صحبت کن. خیلی‌ها بابت صعود به جام‌جهانی ناامید هستند. نظر تو چیست؟

به‌نظر من ما با کارلوس کی‌روش به جام‌جهانی می‌رویم و شک نکنید. کارمان سخت شده ولی همین سخت‌شدن انگیزه بازیکنان و کادرفنی را بیشتر می‌کند و حالا باید منتظر باشیم. به‌نظر من همه باید از تیم ملی حمایت کنند و اگر هم انتقادی هست نباید مغرضانه باشد. ما باید دست به‌دست هم بدهیم تا ایران به جام‌جهانی برود.

  • در ایران اما خیلی‌ها مثل تو فکر نمی‌کنند؟

در ایران خیلی‌ها دوست دارند همیشه منفی‌بافی کنند ولی من از این اخلاق‌ها ندارم. برای رسانه‌ها احترام قائل هستم ولی بعضی از آنها فقط موج منفی می‌دهند.

  • قبول داری سرنوشت صعود دست ما نیست؟

سرنوشت را اتفاقات رقم می‌زنند و باید منتظر بمانیم. در درجه اول باید قطر را ببریم و اگر لبنان را هم ببریم شش امتیاز می‌گیریم. این اتفاق کار ما را راحت‌تر خواهد کرد. من که اصلا ناامید نیستم و از رسانه‌ها هم می‌خواهم که تیم ملی را حمایت کنند.

  • اگر به جام‌جهانی برویم احتمالا برای دومین‌بار حضور در این تورنمنت بزرگ را تجربه می‌کنی. حضور در جام‌جهانی 2014 چقدر برایت مهم است؟

من اول آرزو می‌کنم ایران به جام‌جهانی برود تا پرچم ایران در جام‌جهانی برزیل هم به اهتراز درآید. موفقیت تیمی از موفقیت فردی مهم‌تر است ولی برای هر بازیکنی بازی در جام‌جهانی یک آرزوی بزرگ است.

کد خبر 197991

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز